Míváte někdy dojem, že jste přehlcení obrázky andělů, bohyň, motivačních kartiček, moudry „vědomých“ osvícenců a duchovních nauk? Asi záleží na tom, v jaké skupině lidí se pohybujete, ale pravdou zůstává fakt, že se často opomínají bytosti, které nemají zrovna líbezné úsměvy na tváři, nicméně jejich svět není o nic méně pozoruhodný. Je součástí naší kultury a může nám přinést mnoho důležitého na cestě k (sebe-)poznání. Řada lidí má čerty spojené s představou „zla“, jakožto protipólu k „dobru“. Pravděpodobně ale budete souhlasit, že svět není černobílý a ono takzvané „dobro“ bývá mnohdy pouze relativním pojmem. Ne nadarmo se říká, že „cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly“.
Jakou mohou mít podobu a kde se vyskytují? Odpovědi na tyto otázky nabízí hravou formou ilustrované leporelo, které představuje 12 různých podob tvora zvaného „čert“. Obrazová část leporela obsahuje ponor do akvarelového vidění výtvarníka Mae Sary, který má schopnost odhalovat poezii a krásu i ve věcech, které obvykle za krásné nepovažujeme. Vybraní čerti nejsou zobrazením esenciálního „zla“, spíše mají díky svým charakteristickým zvláštnostem schopnost v nás probouzet obavy z něčeho, co je nám vlastní, ale co se snažíme sami před sebou skrýt.
Kapesní atlas čertů je knížečkou k pousmání, žasnutí i zamyšlení. Zamyšlení nad rozostřenou hranicí mezi tím, co považujeme za dobré, a co je pro nás zlem.
Protiváhou k čistě fantazijnímu světu umělce Mae Sary je esej Martina M. Mrskoše přinášející okulturní pohled na „čertovství“ z hlediska historických pramenů, mýtů a folkloru.
Leporelo je věnováno památce „čerta z Karlova mostu“, panu Antonínu Votavovi, který vyplazoval jazyk u Mostecké brány několik desetiletí až do roku 2009. Za dobu svého působení na Karlově mostě namaloval bezpočet čertích autoportrétů, některé z nich se staly součástí sbírky Národní galerie v Praze.
Malíř „čert" Antonín Votava na fotografii Stanislava Vaněčky.
Jsem umělec na volné noze, prozkoumávám odlehlá zákoutí akvarelových světů, věnuju se hudbě, ilustracím a vydavatelským činnostem. Ve svých obrazech často zabloudím na jiné planety, do jiných, paralelních vesmírů, nechávám se vést technikou automatické kresby. Právě tímto způsobem se pod mýma rukama narodili téměř všichni „čerti", které jsem pro kapesní atlas čertů namaloval.
Za sebe i za čerty Vám moc děkuju za spoluúčast na vzniku této drobné čertí knížečky.
Mae Sara